Skip to main content
Udany test autonomicznego wózka widłowego z 5G

Inovatica AGV i sieć Plus zademonstrowały w Łodzi jaką rewolucję przechodzi logistyka wewnętrzna.

Wózki widłowe z 5G

Autonomiczne pojazdy podłączone do sieci 5G to wyjątkowo efektywne i bezpieczne połączenie. Opracowane w Łodzi rozwiązanie umożliwia autonomizację wózków widłowych działających w halach produkcyjnych, fabrykach czy magazynach. Udana prezentacja potwierdziła jak duże znaczenie dla rozwoju Przemysłu 4.0 ma technologia 5G. Połączenie pojazdów autonomicznych (AGV) z najnowszą siecią komórkową to bardzo konkretne przewagi konkurencyjne, o dużym znaczeniu dla biznesu:

  • AGV są odpowiedzią na trwałe braki kadrowe operatorów wózków widłowych
  • AGV zastępują ludzi realizując zadania m.in. w warunkach szkodliwych dla zdrowia jak wysoki hałas, brak lub słabe oświetlenie lub niska temperatura
  • AGV realizują powierzone zadania w sposób bardziej efektywny i bezpieczniejszy niż operatorzy manualni, nie występują tu efekty rutyny czy znużenia np. nocną zmianą
  • 5G jako sieć licencjowana oferuje większe bezpieczeństwo niż sieci wi-fi
  • 5G zapewnia ultrakrótkie czasy transferu co ma kluczowe znaczenia dla procedur bezpieczeństwa np. zdalne awaryjne zatrzymanie AGV
  • 5G pokrywa swoim zasięgiem dany obszar w sposób bardziej równomierny a połączenie jest o wiele stabilniejsze w porównaniu do wi-fi

Badania wydajności i bezpieczeństwa AGV z 5G

Zakończony sukcesem projekt rozwojowy, stał się gotowym produktem dla biznesu dzięki zaangażowaniu partnerów merytorycznych: Plus, Netia, Ericsson. Z łódzkim startupem połączył ich Akcelerator S5. Założony przez Łódzką Specjalną Strefę Ekonomiczną miał wyszukać na rynku i zdynamizować rozwój firm oferujących unikalne przewagi konkurencyjne dla biznesu, z wykorzystaniem sieci 5G. Wiele wskazuje na to, że ambitne założenia uda się zrealizować. Dzięki otrzymanemu wsparciu pierwsze autonomiczne wózki widłowe Inovatica AGV rozpoczną pracę w magazynach jeszcze w tym roku, a ilość rezerwacji na testy przedwdrożeniowe rośnie z miesiąca na miesiąc.

<iframe allow=";" allowfullscreen frameborder="0" height="360" src="https://www.youtube.com/embed/JRRM1Iegz7c" width="640"></iframe>

Inovatica AGV opracowuje systemy informatyczne pozwalające na autonomizację wózków widłowych działających w halach produkcyjnych, fabrykach czy magazynach. Podczas pokazu AGV z 5G omówiono kluczowe elementy systemu nawigacji i przedstawiono działanie systemów bezpieczeństwa. Dla przedstawicieli biznesu szczególnie wartościowe były informacje o tym jak wygląda wdrożenie pojazdów AGV, jak przygotować do współpracy zespół i jak zapewnić płynne wejśćie nowego rodzaju pojazdów w istniejące na hali procesy.

Standard 5G to nie tylko szybsze ładowanie filmów na telefonie, ale przede wszystkim ogromne zmiany dla przemysłu i logistyki. Dzięki 5G nasze zrobotyzowane wózki mogą pracować w sposób niezawodny, efektywny i bardzo bezpieczny. Istniejące sieci wi-fi, które odpowiadają w większości hal za łączność pojazdów AGV takiego komfortu nie dają - podkreśla Bogumił Zięba, CEO Inovatica AGV. - W skrajnych przypadkach zdarzało się np. że podczas korzystania w wi-fi nasz wózek AGV tracił sygnał i mimo, że były to ułamki sekundy to automatycznie uruchamiał się system bezpieczeństwa zatrzymujący pojazd. Dodatkowo 5G jako sieć licencjonowana jest odporniejsza na rozmaite zakłócenia.

Pokaz możliwości wózka Inoavtica AGV był zwieńczeniem wielu miesięcy współpracy inżynierów z Łodzi z ekspertami Netii i Plusa. Dynamicznie rosnące zapotrzebowanie na innowacyjne i efektywne rozwiązania w halach magazynowo-produkcynych bez wątpienia wymaga odpowiednich technik przesyłu danych. Sieć 5G kolejny raz potwierdziła swoją przydatność dla rozwiązań Przemysłu 4.0. Rosnący zasięg usługi oraz możliwości jej implementacji również tam gdzie standardowo nie jest jeszcze dostępna dla konsumentów otwierają możliwości budowania swojej przewagi konkurencyjnej w całkiem nowy sposób.

Technologia AGV może być odpowiedzią na rosnący problem dostępności pracowników magazynowych. Często wskazywaną barierą jest nadal relatywnie wysoki koszt jednostkowy. Jest to zrozumiałe biorąc pod uwagę innowacyjność i poziom zaawansowania tej technologii. Dlatego kluczowe dla opłacalności wdrożenia jest dokładne umiejscowienie urządzenia w procesie – tam gdzie będzie wykorzystane najbardziej efektywnie. Tylko odpowiednio wnikliwa analiza pozwoli podjąć słuszne decyzje i prawidłowo ocenić opłacalność inwestycji. Niemniej jednak należy zakładać, że wraz z upowszechnieniem się technologii i dalszym wzrostem kosztów pracy – coraz szersze wykorzystanie wózków AGV,  zwłaszcza w połączeniu z technologią 5G, stanie się oczywistością – a nie tylko trendem w logistyce. Dlatego warto moim zdaniem bliżej zapoznać się z technologią już teraz, aby w przyszłości skuteczniej sprostać wyzwaniom stawianym przez klientów - podsumowuje Łukasz Michałowski, Członek Zarządu Klastra "LODZistics".