Nie każdy proces transportu wewnętrznego nadaje się automatyzacji/robotyzacji. W tym artykule przedstawię cechy “super-procesu”, czyli takiego, który idealnie nadaje się do automatyzacji przez roboty mobilne, co może być pomocne podczas planowania odpowiedniego procesów dla robotów mobilnych:
- Powtarzalność, schematyczność i przewidywalność: Procesy muszą być regularnie powtarzane, dobrze zdefiniowane oraz oparte na przewidywalnych schematach działania. Autonomiczne wózki funkcjonują najlepiej w środowiskach, gdzie trasy i zadania są stałe, bez nagłych zmian i nieoczekiwanych przeszkód. Ułatwia to optymalizację tras i efektywne planowanie zadań, co minimalizuje ryzyko kolizji czy przestojów.
- Bezpieczeństwo: Procesy muszą być zaprojektowane tak, aby minimalizować ryzyko wypadków. Z uwagi na fakt, że roboty mobilne nie dysponują jeszcze tak zaawansowanymi mechanizmami poznawania środowiska pracy i nie są w pełni świadome zasad ruchu wewnętrznego, w większości przypadków przyjmuje się, że to roboty mobilne mają pierwszeństwo nad innymi wózkami i ludźmi. Dlatego ważne jest projektowanie procesów, które uwzględniają, że inni uczestnicy ruchu wewnętrznego muszą dostosować się do poruszania robotów mobilnych. To podejście zwiększa bezpieczeństwo operacyjne i zmniejsza ryzyko kolizji.
- Skalowalność: Procesy transportowe powinny być projektowane z myślą o przyszłej możliwości dodawania nowych robotów mobilnych do floty lub „pożyczania” robotów z innych procesów. Takie podejście zapewnia elastyczność i możliwość szybkiego reagowania na zmieniające się potrzeby operacyjne, takie jak zwiększenie liczby transportowanych towarów czy zmiana tras.
- Wolne alejki: Należy zminimalizować ruch pieszy i manualny w alejkach, którymi poruszają się autonomiczne wózki, aby uniknąć zatrzymań. Dzięki temu AMR mogą poruszać się z większą prędkością, zmniejszając ryzyko kolizji i przestojów, co prowadzi do bardziej płynnych i przewidywalnych operacji transportowych.
- Uwzględnienie norm bezpieczeństwa: Procesy powinny być tak zaprojektowane, aby uwzględniać odległości stref bezpiecznych opisanych w normie ISO 3691-4. Ta norma określa minimalne odległości między robotami a personelem, co zwiększa bezpieczeństwo operacji i zaufanie pracowników do technologii.
- Planowanie miejsc parkowania i ładowania baterii: Procesy powinny obejmować wyznaczenie odpowiednich miejsc parkingowych dla autonomicznych wózków oraz miejsc do ładowania baterii. To kluczowe dla zapewnienia ciągłości pracy floty AMR i minimalizacji przestojów związanych z koniecznością ładowania.
- Sterowanie bramami: Systemy zarządzania flotą robotów mobilnych mają możliwość sterowania bramami, w tym także bramami przeciwpożarowymi. Podczas projektowania procesu należy uwzględnić tę możliwość, aby zapewnić płynność ruchu robotów, automatyzując otwieranie i zamykanie bram, co może zwiększyć efektywność operacyjną oraz poprawić bezpieczeństwo w przypadku ewakuacji.
Zintegrowanie tych elementów w procesach transportowych zapewnia efektywną, bezpieczną i płynną pracę autonomicznych systemów transportu wewnętrznego.