Skip to main content
Wyznacz odpowiedni proces transportu wewnętrznego dla robotów mobilnych

Nie wszystko można zrobotyzować…są zadania, które jeszcze długo będą wykonywane wyłącznie przez operatorów manualnych.

Nie każdy proces transportu wewnętrznego nadaje się automatyzacji/robotyzacji. W tym artykule przedstawię cechy “super-procesu”, czyli takiego, który idealnie nadaje się do automatyzacji przez roboty mobilne, co może być pomocne podczas planowania odpowiedniego procesów dla robotów mobilnych:

  1. Powtarzalność, schematyczność i przewidywalność: Procesy muszą być regularnie powtarzane, dobrze zdefiniowane oraz oparte na przewidywalnych schematach działania. Autonomiczne wózki funkcjonują najlepiej w środowiskach, gdzie trasy i zadania są stałe, bez nagłych zmian i nieoczekiwanych przeszkód. Ułatwia to optymalizację tras i efektywne planowanie zadań, co minimalizuje ryzyko kolizji czy przestojów.
  2. Bezpieczeństwo: Procesy muszą być zaprojektowane tak, aby minimalizować ryzyko wypadków. Z uwagi na fakt, że roboty mobilne nie dysponują jeszcze tak zaawansowanymi mechanizmami poznawania środowiska pracy i nie są w pełni świadome zasad ruchu wewnętrznego, w większości przypadków przyjmuje się, że to roboty mobilne mają pierwszeństwo nad innymi wózkami i ludźmi. Dlatego ważne jest projektowanie procesów, które uwzględniają, że inni uczestnicy ruchu wewnętrznego muszą dostosować się do poruszania robotów mobilnych. To podejście zwiększa bezpieczeństwo operacyjne i zmniejsza ryzyko kolizji.
  3. Skalowalność: Procesy transportowe powinny być projektowane z myślą o przyszłej możliwości dodawania nowych robotów mobilnych do floty lub „pożyczania” robotów z innych procesów. Takie podejście zapewnia elastyczność i możliwość szybkiego reagowania na zmieniające się potrzeby operacyjne, takie jak zwiększenie liczby transportowanych towarów czy zmiana tras.
  4. Wolne alejki: Należy zminimalizować ruch pieszy i manualny w alejkach, którymi poruszają się autonomiczne wózki, aby uniknąć zatrzymań. Dzięki temu AMR mogą poruszać się z większą prędkością, zmniejszając ryzyko kolizji i przestojów, co prowadzi do bardziej płynnych i przewidywalnych operacji transportowych.
  5. Uwzględnienie norm bezpieczeństwa: Procesy powinny być tak zaprojektowane, aby uwzględniać odległości stref bezpiecznych opisanych w normie ISO 3691-4. Ta norma określa minimalne odległości między robotami a personelem, co zwiększa bezpieczeństwo operacji i zaufanie pracowników do technologii.
  6. Planowanie miejsc parkowania i ładowania baterii: Procesy powinny obejmować wyznaczenie odpowiednich miejsc parkingowych dla autonomicznych wózków oraz miejsc do ładowania baterii. To kluczowe dla zapewnienia ciągłości pracy floty AMR i minimalizacji przestojów związanych z koniecznością ładowania.
  7. Sterowanie bramami: Systemy zarządzania flotą robotów mobilnych mają możliwość sterowania bramami, w tym także bramami przeciwpożarowymi. Podczas projektowania procesu należy uwzględnić tę możliwość, aby zapewnić płynność ruchu robotów, automatyzując otwieranie i zamykanie bram, co może zwiększyć efektywność operacyjną oraz poprawić bezpieczeństwo w przypadku ewakuacji.

dsfsdfdsf

Zintegrowanie tych elementów w procesach transportowych zapewnia efektywną, bezpieczną i płynną pracę autonomicznych systemów transportu wewnętrznego.